fredag 18. mars 2011

Dark Chokolate Cupcake

I går bakte jeg muffins til en god kollega:)
Jeg har fortalt om min store bake entusiasme
og deler gjerne nye oppskrfter jeg har kommet over.
Så da har hun ønsket å smake, heldigvis!
Det var jo meg bare en sann glede å kunne bake litt en ettermiddag:)
Jeg falt fort på muffins og prøvde meg likegodt på en helt ny oppskrift....
Er jo litt risikabelt, men er jo så spennede! he he
Jeg har blitt en fan av mørk sjokolade, men det kan fort bli litt tørt...
Denne muffinsen ble smulete, men svært rik på smak...
Hmmm kanskje jeg må modifisere den litt neste gang:)

Dark Chocolate Cupcakes
100 g mørk sjokolade
100 g smør
1 dl kako
2 egg
150 g sukker
2,3 dl mel
1 ss maizena
1 ts. bakepulver
1 ts ekte vaniljesukker
2 dl fløte
100 g hakket sjokolade

Først lager jeg en sjokolade saus. Dette gjøres i en bolle over vannbad.
Oppi den har du smør, kakao og sjokolade. La dette bli en god jevn saus.
Er det små klumper i den, så siler du den før du setter den til avkjøling.
Nå skal du lage eggedosis av egg og sukker.
Når sausen er avkjølet blander du den inn i eggedosisen med stavmikseren.
(Hvis du har noen minutter til overs er det lurt å hakke sjokoladen)
Så blander du inn det tørre. Dette må du blande i noen minutter.
Så skal du blande inn fløten.
Nå må du over til slikkepott for å blande inn den hakkede sjokoladen.

Disse muffinsene stekes på 200 grader i litt over 15 minutter.

Jeg ville ha en blomsterpyntet jentete muffins så da ble det....

Hot Pink Buttercream Icing
240g smør
2 ss vann
2 ts vanilje essens
nesten en boks med mils, etter ønsket tykkelse

Kjør romtemperert smør, lunkent vann og vanilje essensen i en kjøkkenmaskin.
Dette tar litt tid, og man stopper noen ganger for å skrape smøret ned i bunnen av bollen.
Når alt er blandet sammen begynner man å tilsette melis.
Når den har begynt å tykne, tilsetter du konditorfarge. Jeg bruker en sterkere farge enn i butikken, den får du kjøpt her.
Så har jeg icingen i en sprøyte pose med en blomsterblad tip.
Her er resultatet på de forskjellige dekor metodene mine i går:)





Jeg og kollegaene mine koste oss masse i natt,
og det var så kosli å kunne ha med noe kos til alle sammen:)
Nå er det film tid i Blåbærsvingen så ha en flott helg videre!

2 kommentarer: