fredag 22. april 2011

Glutenfrie og melkefrie vanilje muffins

I dag har min kjære svigermor bursdag!
Hun er en fantastisk dame med en givende sjel og stort stort hjerte:)
Eirik og jeg hadde kjøpt ett sommerlig armbånd som heldigvis falt i smak..
Jeg klarer jo ikke la en unnskylding gå meg forbi, men i dag ble jeg også spurt om å lage muffins av en av mine svigerinner, da er det jo ekstra stas å lage noe munn godt:)

Disse muffinsene er glutenfrie, og melkefrie til en viss grad.
Med det mener jeg at jeg har brukt Melange smør for det kan allergikerne i vår famile ha, men hvis du skal bake til noen som ikke kan ha det så bruker du melkefritt smør og tilsetter litt mer salt.
Da er det ekstra viktig å smake på røra:)

Glutenfrie og melkefrie vanilje muffins
(Dette er en stor oppskrift, til minst 24 muffins)
115 g Melange smør
450g sukker
440g Toro glutenfrie fin kakemiks
3ts bakepulver
1ts salt
3,5dl is kaldt vann
1ts vaniljeessens
0,5ts mandelessens
4 eggehviter

Ha romtemperert smør og sukker i en kjøkkenmaskin, kjør dette jevnt.
Ha det tørre i en bolle og sikt halvparten oppi kjøkkenmaskinen med halv parten av isvannet.
Kjør dette godt sammen, så tilsetter du resten av det siktede tørre og isvannet.
Kjør noen minutter.
Tilsett så essensene og rør til en glatt fin røre.
Så sivpisker du eggehvitene og vender dem inn i røra.
Jeg hadde også i litt rosa konditorfarge fra Wilton:)

Jeg fylte ett bakebrett med 12 muffinsformer og stekte dem på 175 grader i minimum 15 minutter.
Så fylte jeg 6 amerikanske muffinsformer med 3 frosne bringebær i hver form som jeg dyttet ned i røra, disse måtte steke litt lenger, minimum 20 minutter.
Så fylte jeg 6 vanlige muffinsformer med en teskje frosne blåbær, disse dekte jeg med muffinsdeigen, disse stekte jeg i 18 minutter.
Jeg sjekket alle med en tre pinne for å se at de var gjennomstekt:)


Mens disse avkjølte så lagde jeg litt marsipanpynt i samme fage som deigen.
Jeg lagde 3 forskjellige sånn at man kunne skille dem lett fra hverandre på fatet:)


Vanlig:


Blåbær:


Bringebær (med bursdags barnets for bokstav på):


Som dere ser på bildene har jeg brukt en sjokolade frosting, den er helt fantastisk!

Eggedosis sjokolade smørkrem
200g Freia kokesjokolade
100g Melange smør
2 egg
100g melis

Smelt sjokoladen og smøret i en gryte.
Her kan du lett bruke en kokesjokolade med over 70% kakao og Melange uten melk og salt så vips er den helt melkefri:)
Når dette er romtemerert eller kaldere så pisker du eggedosis av romtempererte egg og melis.
Bland disse to sammen og satt frostingen i kaldt så det setter seg litt.
Denne er så blank og silkemyk!

Nå skal vi på middag med min søster og hennes forlovede og det skal bli deilig med en natt fri:)
Håper på en bysleng med min bestevenninne i morgen, men vi har satt litt værforbehold;)
Ha en flott kveld!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar