tirsdag 26. april 2011

Makroner med bringebærfyll

I dag kjøpte jeg ett nytt blad på butikken, Tara Smak.
De hadde en artikkel om at markoner er årets hit, sånn som cupcakes var i fjor.
Her i huset er cupcakes fremdeles en favoritt, men man kan jo ha flere favoritter;)
I dag har jeg prøvd meg på en "how to do" bildeserie, håper den kan være til hjelp til de som vil prøve seg:)

Makroner
(20-25 doble)

75g mandelmel, eller kvernede mandler
2dl melis
2 eggehviter
1,5ss sukker
konditorfarge

 Begynn med å kverne mandler.
Mål opp 75g siktede mandler og 1 dl melis.
Stivpisk eggehvitene.
Tilsett sukkeret og resten av melisen litt etter litt.
Vend inn mandelmelet og farg i ønsket farge:)
 Nå er deigen ferdig, og du skal ha  den i en sprøyte pose.
Jeg fant en ting som var rundt 3 cm i diameter og tegnet rundt så sirklene på bakepapiret ble like store.
 Så sprøyter du ut og lar brettene stå på benken i nesten en time.
Dette gjør at det blir en hinne på kakene som gjør at de forhåpentligvis ikke sprekker:)
Etter dette steker du dem på 150 grader på nederste rille i 8-10 minutter. Følg nøye med så de ikke svir seg!

La kakene avkjøle seg på brettet.


Bringebær fyll

125g hvitsjokolade
2,5ss kremfløte
50g bringebær
Konditorfarge

Ha fløten og sjokoladen i en gryte og varm opp på svak varme.
Rør sammen til den er jevn, og tilsett mosede bringebær og konditorfarge til ønsket pen farge:)
 Avkjøl i kjøleskap til den tykner.

Så fyller du kakene og de er klare til servering:)
I bladet står det at man skal vente til dagen etterpå men det klarte ikke jeg;)



Disse er jo bare helt fantastiske å ta med seg på besøk:)
Også er de glutenfrie siden det er mandelmel, så jeg gav noen til svigermor og hun sa de var kjempe gode!
Ha en flott tirsdag:)

3 kommentarer:

  1. Wooow! De så smashing ut! Når skal du åpne din egen lille "Bakery Shop" egentlig?:D

    Savner deg snuppa!

    Klem

    SvarSlett
  2. Du er vel søt:)
    Skal gjerne lage noen til deg en dag!
    Har du mulighet til å møtes til uka kanskje?
    Klem

    SvarSlett
  3. Jobber 6 av 7 netter til uka:/ men jeg plinger på deg etter den uka er over!!:) Hadde vært kjempekos!!!:)
    Klem

    SvarSlett