søndag 13. februar 2011

Gulrotkake

Jeg fikk noen kokebøker av en onkel for to år siden, '
og den ene av de hadde en av de beste gulrotkake oppskriftene jeg har smakt noen gang.
Det er også blitt samboeren min sin favoritt,
når jeg baker den så kan den fint stå i noen dager,
den blir bare, om mulig, enda mer saftig.

Så det var akkurat denne kaken jeg hadde lyst til å lage
til min svigerinnes bursdag denne fine søndagen.

Gulrotkake
1 bx hermetisk ananas
5 egg
5 dl sukker
3 dl solsikkeolje
5 dl fintreven gulrøtter
6 dl hvetemel
2 ts natron
2 ts bakepulver
2 ts kanel
0,5 ts salt
2 dl hakkede valnøttkjerner

Stavmiks ananasbitene til en masse.
Pisk egg og sukker hvitt.
Bland gulrøtter, olje og ananas sammen og hell over deigen.
Tilsett mel, krydder, natron og bakepulver og rør inn.
Til slutt har du i nøttene.
Ha røren i en liten bakepapir kledd langpanne og stek midt i ovnen på 175 grader i ca 30 minutter. 
Sjekk med en bakepinne før du tar den ut.

Jeg serverete den med en klassisk oste/smør krem og en valnøtt til pynt.

Kremost glasur
200g romtemperert smør
200g Light Philadelfia ost
3 dl melis
2 ts vaniljesukker
sitron saft mengde etter eget ønske.
Tips: Spennende vri, tilsett fruktkjøttet fra 3 pasjonsfrukter i steden for sitronsaften.


Min svigerinne og jeg har melkeallergi så da ble det en egen glasur til oss:)

Melkefri kremost glasur
Lik mengde melkefritt smør og tofu kremost orginal (fås kjøpt hos de litt større kjedene).
Tilsett melis, vaniljesukker og sitronsaft etter smak.
Det er litt annerledes smak på denne osten så her er det individuell smak som gjelder.


 De tre kakene nærmest har den melkefri glasuren og de bak har vanlig.

Håper du liker bursdags kaka Hege:)
Jeg sitter desverre hjemme og ikke er helt i form så har sendt Eirik og hunden i selskap mens jeg har inntatt horisontalen på sofaen:)

1 kommentar:

  1. Tok med meg ett par stykker på lunsjbesøk hos min gode venninne, og den smakte helt himmelsk. I kveld kommer svigers på kaffebesøk og da skal den på bordet igjen.... Gleder meg allerede...

    Hege

    SvarSlett