søndag 27. februar 2011

Lønningspils

På fredag hadde jeg besøk av noen kolleger hjemme hos meg.
Jeg var på dag vakt før de skulle komme så det ble ikke så stor oppvartning.
Jeg bakte foccacia og lagde aioli, og bydde på litt sjokolade og fox.
Den falt heldigvis godt i smak så tenkte å dele oppskriften med dere:)
Samboeren min kom over den for lenge siden og jeg har vært helt frelst på den siden.
Den er saftig, luftig og lett å lage.

Foccacia
1 liter lunkent vann
1 pakke fersk gjær
1 kg mel
20 g salt

Ha vann og gjær i en bolle til den har løst opp.
Tilsett mel og salt og rør godt.
Jeg bruker kjøkkenmaskinen min, da er den ferdig på et øyeblikk.
Sett den så på et godt varmt sted i 30 minutter.
Dekk så en lang panne med bakepapir og hell deigen oppi.
Sett ovnen på 250 grader.
Så tar man på ønsket topping.
Jeg bruker olivenolje, Maldonsalt, rødløk, basilikum og fetaost.

Aioli
En pose med ekte majones
1/2 fedd hvitløk
Noen dryss pepper
Litt sitron saft
Salt
Haket basilikum
 


Det ble heldigvis litt igjen som samboeren min kunne kose seg med.
Jeg håper alle får kost seg denne helgen.
Vi skal på middag til svigermor etterpå det skal bli deilig!
Tror kanskje jeg må bake noe jeg kan ta med meg etterpå;)

Her bruker man mengde etter eget ønske og smaker til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar