tirsdag 19. april 2011

Påske kake

I dag hadde jeg klubb hjemme hos meg med gode venninner og en fantastisk liten prins:)
Når det var sånn ekstra stas besøk så ville jeg bake en ekstra fin kake!

Lagde en av mine favoritter, en vanilje kake, som også faktsisk er melkefri:)
Inni denne hadde jeg blåbær marshmellows moussè.
 Så pyntet jeg kaken med en hvit dronning krem og friske jordbær.


White Vanilla Cake
115g smør romtemperert
450g sukker
440g mel
1ts salt
3ts bakepulver
3,3dl iskaldt vann
4 eggehviter
1ts vaniljeessens
0,5ts mandelessens

Sett ovnen på 175 grader.
Pisk sammen smør og sukker i en kjøkkenmaskin.
Bland sammen mel, bakepulver og salt i en bolle, og bland sammen.
Tilsett det tørre og isvannet til smørblandingen i 2 omganger, pisk godt for hver gang.
Tilsett så essensene og bland videre i 2 minutter.
Pisk eggehvitene stive (dette er lettest hvis eggene er romtemperert).
Vend så inn eggehvitene i deigen.
Smør en springform og kaken er nå klar for å stekes.
Sett den midt i oven i 30 minutter, etter dette legger du ett bakepapir på toppen og steker videre.
Sjekk med en kake nål om den er gjennomstekt, kan ta 30 minutter.


Blåbær marshmellow moussè
250g blåbær
25g melis
1dl vann
140g mini marshmellows
2dl kremfløte

Ha blåbær, vann og melis i en gryte.
Varm dette opp og tilsett mini marshmellowsene.
Rør dette sammen til alle er smeltet.
Stav miks forsiktig så det ikke er noen blåbærskall igjen.
La dette bli HELT kaldt.
Så stivpisker du kremen, og gjerne litt stivere enn vanlig.
Vend inn bær blandingen litt og litt av gangen.
Sett den så kaldt til dagen etterpå så er den klar til bruk.


Hvit dronning krem
200g hvit sjokolade
160g melis
2 egg
200g romtemperert smør

Smelt sjokoladen over vannbad, la denne kjøle seg ned.
Pisk eggedosis av melis og eggene.
Hell så den avkjølede sjokoladen oppi eggedosisen og pisk smøret mykt.
Ha smøret oppi eggedosisen og bland alt dette sammen til en jevn krem.
Så er den klar til bruk!


Jeg brukte en sprøytepose og en stor tip for å lage litt effekt på kaken:)
Nå sitter jeg å venter på at mannen skal komme hjem så vi kan kose oss litt før vi legger oss:)
I morgen skal jeg prøve meg på golf oppe ved Nes verk med min veldig snart offesielle svoger og hans kommene brud, min søster Camilla:)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar